• GALA PODSUMOWANIA VIII ZAMOJSKIEGO ORSZAKU TRZECH KRÓLI

• W dniu 18 maja 2022 r. w CKF „Stylowy” delegacja uczniów klas mundurowych: Paulina G., Julia N., Nikola O., Patryk M. z klasy 1 OPW (oddział przygotowania wojskowego), Weronika G., Julia G., Julia P. z klasy 2 LP (klasa policyjna) i Szymon S. z klasy 3 pPW (klasa wojskowa) wraz z opiekunami p. Moniką Poździk i p. Marzeną Chwalebą uczestniczyła w Gali podsumowania VIII ZAMOJSKIEGO ORSZAKU TRZECH KRÓLI. Uczestnicy spotkania odebrali pamiątkowe dyplomy oraz upominki od Stowarzyszenia Sympatyków Orszak Trzech Króli. Pani Małgorzata Farion – Przewodnicząca Zamojskiego Stowarzyszenia OTK skierowała do młodzieży oraz nauczycieli słowa podziękowania i uznania za wieloletnią już współpracę podczas Orszaku Trzech Króli. Na zakończenie wszyscy uczestnicy mogli skosztować pysznych tortów orszakowych.

Zespół d.s. Promocji

• Erasmus+ we Włoszech 04

• Po Florencji przenieśliśmy się ponad 800 km dalej do miejscowości Ciro Marina. Piękna miejscowość nad samym morzem. Mieszkaliśmy w hotelu Miramare http://www.hotelmiramarecalabria.it/. Niektórzy szczęściarze mogli cieszyć się widokiem na morze z pokoi hotelowych, ponieważ wystarczyło przejść na drugą stronę ulicy i już była kamienista plaża. Był to też hotel z przepysznym jedzeniem, Pani właścicielka była też szefem kuchni i za każdym razem nas zaskakiwała nowymi włoskimi potrawami. Oczywiście na stole królował wszechobecny makaron.

Do Ciro przyjechaliśmy, żeby spotkac się z zaprzyjaźnioną włoską szkołą liceum "L.Lilio" - https://iolilio.edu.it/. Przywitano nas bardzo serdecznie. Każda szkoła przedstawiła swoich uczestników programu Erasmus, oczywiście w języku angielskim. Pokazano nam znaczenie wielu jak się okazuje, gestów włoskich, poznaliśmy ich znaczenie, więc nieznajomość języka włoskiego nie wydawała się już taka straszna. W tym miejscu musimy tez podziękować serdecznie Nadii, uczennicy z 3 LO, która jest w połowie Włoszką i dzielnie służyła jako tłumaczka. Kochamy cie Nadia jesteś wielka! Oprowadzono nas po terenie szkoły i zaproszono na poczęstunek, gdzie uczniowie mogli nawiązać już swobodne kontakty.

Po szkole pojechaliśmy zwiedzać winnicę Tenuta Iuzzolini i ich muzeum winiarstwa (https://www.tenutaiuzzolini.kr.it/). Mogliśmy zobaczyć jakimi narzędziami dawniej posługiwali się ludzie zajmujący się winiarstwem i uprawą ziemi, jak teraz produkuje się wino i jakie są jego rodzaje.

Zaproszono nas również do obejrzenia wystaw w muzeum w Ciro Marina. Było to Museo Civico Archeologico, czyli Muzeum Obywatelskie i Archeologiczne Ciro Marina. Ekspozycja muzealna zorganizowana jest na dwóch kondygnacjach i gromadzi zarówno materiały wydobywane od początku lat 70-tych przez lokalną grupę „Archeoklub”, jak i odnajduje obiekt systematycznych wykopalisk prowadzonych przez nadleśnictwo archeologiczne.
            Na parterze wystawione są znaleziska z terenu sanktuarium poświęcone Apollo Aleo i znalezione w Punta Alice. Utworzono dwa makrosekcje: jeden poświęcony zachowanym elementom architektonicznym budynków, takim jak terakotowe pokrycia architrawu archaicznej świątyni, drugi przeznaczony dla obiektów związanych z praktykami dewocyjnymi, ale także z życiem codziennym miejsce kultu, które sięgają od archaizmu do okresu hellenistycznego, takie jak ex-votos i ceramika powszechnego użytku. Oprócz wspomnianych znalezisk, salę wzbogacają panele z obrazami porównawczymi, rekonstrukcjami i tekstami objaśniającymi, które integrują się z trasą wystawy. W dedykowanej gablocie eksponowane są odlewy akrolitu przedstawiające Apolla, cenne dzieło, datowane na lata 440-420 pne. C. znaleziony przez Paolo Orsi pochowany pod fundamentami świątyni odbudowanej przez Brettii w okresie hellenistycznym. Oryginał jest przechowywany w narodowym muzeum archeologicznym Reggio Calabria. Na pierwszym piętrze w dużej sali znajdują się znaleziska z terenu starożytnej Krimisy, wystawione według kryterium chronologicznego i pogrupowane według rodzaju. (https://www.piccolimusei.com/museo/museo-civico-e-archeologico-di-ciro-marina/)

Popołudniu wybraliśmy się na mały plażing. A plażę mają piękną! Fale skutecznie rozbudziły entuzjazm naszych uczniów.

Podczas naszego pobytu w tejże miejscowości odbywała się festa San Cataldo, i właśnie na tą uroczystość zaprosili nas nauczyciele i uczniowie z Liceum Lilio. Obchody San Cataldo są jednym z włoskich świąt religijnych, podczas których obchodzony jest patron Tarentu, a dokładnie San Cataldo. Świętemu przypisywano nieskończoną liczbę cudów, co nadal czyni go punktem odniesienia dla niezwykle mu oddanych mieszkańców miasta. Na jego cześć co roku miasto organizuje całe trzy dni obchodów, na które składają się imprezy, muzyka, procesje i fajerwerki, w tym słynne coroczne regaty, czyli „Palio Taranto”. W Ciro Marina, z tego co się dowiedzieliśmy, to odbywają się z tej okazji różne nabożeństwa, organizowany jest pochód przez całą miejscowość z orkiestrą, małe dzieci są przebierane w strój świętego, koncerty, stragany z różnościami, wesołe miasteczko, a na koniec figurę świętego San Cataldo przywożą na łodzi do portu w miejscowości i obnoszą posąg wokół wszystkich zakotwiczonych tam łodzi.

Na drugi dzień pobytu pojechaliśmy wraz z delegacja z  Liceum Lilio do szkoły w Crotone - echnikum "M.Ciliberto" https://istitutonauticokr.edu.it/. Tam również bardzo miło nas przywitano i oprowadzono po pracowniach, gdzie przedstawiono nam najciekawsze zajęcia. W tym technikum uczą między innymi specjalistów od żeglugi morskiej i lotnictwa. Mogliśmy wziąć udział w pokazach w planetarium, w nawigacji morskiej, pracowni mechaniki pojazdowej, spróbować swoich sił na symulatorze lotów i zobaczyć pracownie językową.

Po wizycie w szkole zostaliśmy zaproszeni na obiad do tradycyjnej włoskiej trattori. Razem z nauczycielami i uczniami próbowaliśmy tradycyjnych dań z regionu Kalabria. Miedzy innymi foccaci, placków z cukini i dyni, pizzy, spagetti z klopsikami, regionalnych kiełbas i mięs, pieczonych warzyw i lodów. Atmosfera była rewelacyjna.

Po obiedzie wybraliśmy się na zwiedzanie Ciro. Przy każdym przystanku w mieście uczniowie włoscy opowiadali o nim w języku angielskim. Byli bardzo dobrze przygotowani i miło ich się słuchało, a jeszcze milej oglądało się zabytki tego regionu i przepiękne widoki na dolinę i morze. Zobaczyliśmy muzeum regionalne, którym zajmują się wolontariusze. Oprowadzono nas i opowiadano o tym jak dawniej żyli tu ludzie, czym się zajmowano oraz najbardziej znanej postaci tego regiony, czyli o Luigi Lilio - wynalazcy kalendarza gregoriańskiego. Zobaczyliśmy zabytki Ciro, takie jak twierdza, plac miejski z widokiem na morze, kościół i wąskie uliczki z pięknymi starymi budynkami.

Wieczorem, po kolacji, odbyło się spotkanie integracyjne z uczniami z Liceum Lilio, przy muzyce i tańcach. Było to też pożegnalne spotkanie, ponieważ na drugi dzień pojechaliśmy do Rawenny.

• Erasmus+ we Włoszech 03

• Nadszedł w końcu czas przedstawienia Wam naszego tegorocznego Erasmus+ "Telef-on czy telef-off". Z lekkim opóźnieniem spowodowanym odsypianiem drogi powrotnej oraz nawałem pracy, ale może warto było czekać. Sami sprawdźcie.

Wyjechaliśmy 5 maja po godzinie 9-tej spod naszej szkoły. Reprezentowali nas Gabrysia Sz., Diana, Magda, Wiktor, Milena, Gabrysia W., Krystian z architektury krajobrazu, Kornelia z weterynarii, Weronika i Oliwia z klasy policyjnej. Jako opiekunowie nasza szkołę reprezentowała Pani Renata Terlecka i Pan Maciej Kozik, który nie wiem czy wiecie, ale biegle mówi po Włosku więc nasz skarb na wyjeździe. Razem z nami pojechała reprezentacja III Liceum Ogólnokształcącego w osobach Macieja, Bernarda, Filipa, Nikodema, Oli, Wiktorii, Julki, Izy, Nadii i Zuzi, pod opieką Pani Katarzyny Kozik i Pani Doroty Dymańskiej. Naszymi kierowcami byli nie zastąpieni Panowie Antoni i Piotr Załuski - właściciel firmy Modena Travel (polecamy zdecydowanie https://www.facebook.com/Modena-Travel-1770087299899838/).

Droga była długa, ale bezproblemowa i już na drugi dzień po godzinie 12 byliśmy w naszym pierwszym hotelu w miejscowości Figline Valdarno. Do końca dnia trochę poodpoczywaliśmy, z małymi przerwami na nocne tańce na korytarzu hotelowym, a na drugi dzień wybraliśmy się kolejką na stację Santa Maria Novella we Florencji.

Z dworca kolejowego przeszliśmy w stronę głównych zabytków florenckich. Najpierw udaliśmy się na plac Piazza della Signoria. Jego budowa trwała od XII do XIV wieku i aby mogła mieć miejsce, zburzono istniejące tu domy. Plac otaczają zabytkowe pałace, są tu również liczne rzeźby i fontanna. Najważniejszą budowlą przy Piazza della Signoria jest Palazzo Vecchio (Stary Pałac). Tuż obok niego znajduje się Fontanna Neptuna, pochodząca z XVI w. Została zbudowana z marmuru i brązu, a jej centralną postacią jest Neptun w powozie ciągniętym przez konie. Obok można zobaczyć kopię słynnej rzeźby David Michała Anioła. Oryginał, który powstał na początku XVI w., znajduje się obecnie w muzeum Galleria dell'Accademia. Jest tu również rzeźba Herkules i Kakus. Z drugiej strony fontanny stoi konny pomnik Kosmy I, księcia Toskanii. On również pochodzi z XVI w. Warto zwrócić także uwagę na marmurową płytę wbudowaną w bruk w pobliżu fontanny. Znajduje się ona w miejscu "ogniska próżności" rozpalonego przez Girolamo Savonarolę, a także stosu, na którym spalono jego ciało. Girolamo Savonarola to florencki duchowny i reformator religijny, który za swoje działania został ekskomunikowany, by następnie uzyskać rehabilitację.

Z prawej strony placu znajduje się zabytkowa Loggia dei Lanzi. Stąd prowadzi również przejście do Galleria degli Uffizi i Ponte Vecchio.

I właśnie następnym punktem naszego programu była Galleria Uffizi. To jedno z najstarszych muzeów w Europie. Znajduje się ono w budynku zbudowanym dla rodu Medyceuszy. Za jego projekt odpowiadał Giorgio Vasari. W Galerii Uffizi można podziwiać przede wszystkim dzieła włoskich i flamandzkich artystów. Prezentowane są tam m. in. obrazy Botticellego, Tycjana, Rubensa, Leonarda da Vinci. Obrazy możecie obejrzeć pod tym adresem https://www.uffizi.it/en/artworks. Wszystkie zgromadzone tam dzieła robią wielkie wrażenie, tym bardziej że do tej pory mogliśmy je widzieć w podręcznikach, w telewizji czy internecie. Na żywo to zupełnie inny odbiór.

Następnie spotkaliśmy się z Panią przewodniczką, która oprowadziła nas po takich zabytkach jak: Katedra Santa Maria del Fiore, Ponte Vecchio, in. most Złotników – najstarszy z florenckich mostów, na rzece Arno, Dzwonnica Giotta, babtysterium (obok dzwonnicy), pałac Pittich, Kościół Santa Croce, Santa Maria Novella, Pałac Medyceuszy, Muzeum św. Marka, Piazza della Repubblica, Loggia dei Lanzi, Fontana del Porcellino i wielu innych.

Florencja to nie tylko miasto zabytków historycznych, ale także miasto artystów, rękodzielników, przede wszystkim wyrobów skórzanych, pysznego jedzenia -  cała masa wędliniarzy produkujących salami, czy mortadelę, pyszne sery, pizza, mega wielkie kanapki pełne pyszności. Na każdym kroku w zabytkowych budynkach witryny takich marek jak GUCCI, Chanel, Prada, Louis Vuitton i wielu innych. Nie mogliśmy się napatrzeć. Na ulicach ludzie grają, śpiewają i rysują.

Opisy miejsc zaczerpnęliśmy stąd:

• Erasmus+ we Włoszech 02

Wyjechaliśmy 5 maja po godzinie 9tej spod naszej szkoły. Reprezentowali nas Gabrysia Sz., Diana, Magda, Wiktor, Milena, Gabrysia W., Krystian z architektury krajobrazu, Kornelia z weterynarii, Weronika i Oliwia z klasy policyjnej. Jako opiekunowie nasza szkołę reprezentowała Pani Renata Terlecka i Pan Maciej Kozik, który nie wiem czy wiecie, ale biegle mówi po Włosku więc nasz skarb na wyjeździe. Razem z nami pojechała reprezentacja III Liceum Ogólnokształcącego w osobach Macieja, Bernarda, Filipa, Nikodema, Oli, Wiktorii, Julki, Izy, Nadii i Zuzi, pod opieką Pani Katarzyny Kozik i Pani Doroty Dymańskiej. Naszymi kierowcami byli nie zastąpieni Panowie Antoni i Piotr Załuski - właściciel firmy Modena Travel (polecamy zdecydowanie https://www.facebook.com/Modena-Travel-1770087299899838/).

Z dworca kolejowego przeszliśmy w stronę głównych zabytków florenckich. Najpierw udaliśmy się na plac  Piazza della Signoria. Jego budowa trwała od XII do XIV wieku i aby mogła mieć miejsce, zburzono istniejące tu domy. Plac otaczają zabytkowe pałace, są tu również liczne rzeźby i fontanna. Najważniejszą budowlą przy Piazza della Signoria jest Palazzo Vecchio (Stary Pałac). Tuż obok niego znajduje się Fontanna Neptuna, pochodząca z XVI w. Została zbudowana z marmuru i brązu, a jej centralną postacią jest Neptun w powozie ciągniętym przez konie. Obok można zobaczyć kopię słynnej rzeźby David Michała Anioła. Oryginał, który powstał na początku XVI w., znajduje się obecnie w muzeum Galleria dell'Accademia. Jest tu również rzeźba Herkules i Kakus. Z drugiej strony fontanny stoi konny pomnik Kosmy I, księcia Toskanii. On również pochodzi z XVI w. Warto zwrócić także uwagę na marmurową płytę wbudowaną w bruk w pobliżu fontanny. Znajduje się ona w miejscu "ogniska próżności" rozpalonego przez Girolamo Savonarolę, a także stosu, na którym spalono jego ciało. Girolamo Savonarola to florencki duchowny i reformator religijny, który za swoje działania został ekskomunikowany, by następnie uzyskać rehabilitację.

Opisy miejsc zaczerpnęliśmy stąd:

•  Erasmus+ we Włoszech 01
          • Erasmus+ we Włoszech 01

• Na początku maja odbyła się druga mobilność do Włoch w ramach projektu Erasmus+ "Telef-on czy telef-off". Wraz z III L.O. gościliśmy w dwóch szkołach partnerskich w regionie Kalabria - w Ciro i Crotone. Na miejscu odbyły się zajęcia przygotowane przez szkoły włoskie. Przy tej okazji mieliśmy przyjemność wysłuchać wykładów z nawigacji morskiej oraz odwiedziliśmy szkolne planetarium. Przekazaliśmy w prezencie rękodzieło przygotowane przed wyjazdem, które oczywiście zachwyciło naszych włoskich przyjaciół. Ponadto podczas mobilności udało nam się zwiedzić Florencję oraz Rawennę. Nie możemy doczekać się kolejnych wyjazdów - w przyszłym roku szkolnym uczestnicy projektu Erasmus+ będą mieli okazję odwiedzić Grecję.

• ROZSTRZYGNIECIE KONKURSU SZKOLNEGO PT.”WPŁYW CHEMICZNYCH ŚRODKÓW OCHRONY ROŚLIN NA ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE”.

• W dniu 25.04.2022 r. miało miejsce rozstrzygnięcie konkursu pt. ‘Wpływ chemicznych środków ochrony roślin na środowisko przyrodnicze”. Natomiast w dniu 17.05.2022 r. wręczono nagrodę książkową zwyciężczyni konkursu.

Konkurs skierowany był dla uczniów klas trzecich Zespołu Szkół Ponadpodstwowych Nr 5 im. Józefa Piłsudskiego w Zamościu. Na konkurs wpłynęło 18 prac, wśród których najlepszą pracę zdaniem komisji konkursowej okazała się praca Wiktorii Rozrażewskiej, uczennicy Technikum architektury krajobrazu.

Dziękujemy wszystkim, którzy podjęli wezwanie i wzięli udział w konkursie, a zwyciężczyni konkursu gratulujemy.

Opracował:

Bartosz Narolski

• CIĄG DALSZY RELACJI Z KURSU PRZYGOTOWANIE POTRAW ZGODNIE Z TRENDAMI RYNKOWYMI I ZASADAMI ZDROWEGO ŻYWIENIA

• W okresie od 02.04.2022 do 11.06.2022 roku 30 uczniów z  Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 5 im. Józefa Piłsudskiego w Zamościu uczestniczy w bezpłatnym  80 godzinnym kursie Przygotowanie potraw zgodnie z trendami rynkowymi i zasadami zdrowego żywienia.

Uczestnicy kursu w trakcie trwania zajęć zdobywają wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu przygotowania potraw oraz nowoczesnej dietetyki. Podczas zajęć poznają zasady zdrowego żywienia, czym jest zbilansowana dieta i na czym polega.

Opracował:

Narolski Bartosz

• SZKOLNY KONKURS MITOLOGICZNY

• Dnia 18 maja 2022r. odbędzie się  w bibliotece szkolny konkurs mitologiczny, którego organizatorami są nauczyciel polonista p. Renata Dąbrowska i biblioteka szkolna. Zapraszamy do udziału. Dla zwycięzców przewidziane  nagrody! Zapraszamy!

M.B-T.

• Ogólnopolski konkurs „Biblioteka bezglutenowa 2.0”

• Miło nam poinformować, że uczeń klasy 3gWZ Kamil Kołodziej wziął udział w ogólnopolskim konkursie „Biblioteka bezglutenowa 2.0”, której organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej i został jego laureatem reprezentując naszą szkołę i bibliotekę. Nagrodą dla biblioteki są otrzymane bezpłatnie książki i poradniki dla osób zmagających się z tym schorzeniem, które są na stanie i można je wypożyczać, aby zdobyć wiedzę na temat tej choroby. Do udziału konkursie na prośbę pani bibliotekarki zachęciła Kamila pani prof. Katarzyna Dyjak. Warunkiem udziału było napisanie wiersza lub przepisu na danie bezglutenowe. Kamil napisał wiersz, który komisja uznała za spełniający kryteria konkursowe. Dzięki udziałowi Kamila w tym konkursie nasza szkoła i biblioteka znalazły się w gronie 700 szkół w Polsce, które promują dietę bezglutenową :

A oto wiersz Kamila
            „Każdy dietetyk dobrze wie,

Że gluten w diecie potrzeby jest,
            I rośnie na łące w życie pozłacanym,

I trafia do młyna,
            I na mąkę jest przerabiany,
            I z mąki wytwarzany jest chlebek i bułeczki,
            Lecz nie każdy może zjeść,

Nawet pół kromeczki,
            A dlaczego?
            A dlatego, że na celiakię choruje,
            I glutenu zwyczajnie nie toleruje,
            I każdy chory uważać musi,
            Aby choć pyłek mąki się w jego nosie nie zawieruszył,
            A pomaga mu w tym wiedza żywieniowa i dieta bezglutenowa”

Gratulujemy Kamilowi i zachęcamy do zapoznania się z książkami i poradnikami wszystkich czytelników oraz Rodziców:

1/G. Konińska - Celiakia i dieta bezglutenowa. Praktyczny poradnik ( nr. inw. 26827)

2/ M. Źródlak - Dziecko na diecie bezglutenowej. Poradnik dla rodziców ( nr inw.26828)

3/J. Tarkowska - Co je Jan? I dlaczego nie ciastko?( nr. inw26829)

4/M. Oworuszko - Ola, Franek i Gucio Gluten. Bezglutenowa lektura obowiązkowa ( nr. inw. 26830)

Kamil w ramach podziękowania otrzyma atrakcyjną nagrodę książkową.

M. B-T.

• 9 maja Dzień Unii Europejskiej – Dzień Grecji

•   9 maja  jest dniem, w którym co roku świętujemy pokój i jedność w Europie. W ramach Dnia Unii Europejskiej wśród wychowanków internatu Zespołu  Szkół Ponadpodstawowych Nr 5  im. J. Piłsudskiego w Zamościu został przeprowadzony ,,Konkurs wiedzy o Grecji’’. Celem konkursu było pogłębianie  wiedzy o Grecji, rozwijanie zainteresowań wśród młodzieży.

Zwycięzcami konkursu zostali:

1. Maciej G. kl.3pMR
            2. Radosław W. kl.2TM
            3. Anna Ł.  kl.1 LP

Julia Sz.  Kl.1 TW

Aleksandra D. kl.2TW

Wszystkim serdecznie gratuluję i życzę powodzenia w kolejnych konkursach.

A.P.

• OBCHODY 231. ROCZNICY UCHWALENIA KONSTYTUCJI 3 MAJA

• We wtorek, 3 maja 2022 r. obchodzono  231. Rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Uroczystości w Zamościu zainaugurowała msza w intencji Ojczyzny w Katedrze Zamojskiej. Po nabożeństwie, o godz. 11.00, na Rynku Wielkim odbyła się manifestacja patriotyczna połączona z ceremoniałem wojskowym. Kolejnym punktem uroczystości było wystąpienie okolicznościowe Prezydenta Miasta Zamość p. Andrzeja Wnuka i złożenie kwiatów przez delegacje szkół i instytucji zamojskich przy tablicy upamiętniającej pobyt Józefa Piłsudskiego w Zamościu. W uroczystościach brała udział społeczność Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 5 im. Józefa Piłsudskiego: dyrekcja, nauczyciele i poczet sztandarowy szkoły.

Monika Poździk

• ZSP NR 5 PODCZAS OBCHODÓW DNIA FLAGI RP

• W dniu 2 maja 2022 r. poczet sztandarowy Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 5 im. Józefa Piłsudskiego w Zamościu, dyrektor p. Antoni Turzyniecki oraz delegacja nauczycieli: p. Tomasz U., p. Monika P., p. Monika M. i p. Hubert Ć. uczestniczyli w obchodach Dnia Flagi RP, które miały miejsce na Rynku Wielkim w Zamościu. Po uroczystym podniesienia flagi narodowej na maszt oraz podniesieniu flagi Miasta Zamość wysłuchaliśmy przemówienia prezydenta Zamościa Andrzeja Wnuka. Następnie prezydent wręczył wybranym przedszkolom i szkołom biało-czerwone flagi. Wśród wyróżnionych w tym roku znalazła się także nasza szkoła.

M. P.

• Kontakt

• tel. 84 639 20 27, 504260191
      • Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 5 im. J. Piłsudskiego w Zamościu, ul. Szczebrzeska 102 22-400 Zamość Poland